خواص نارنج برای دیابت و فواید درمانی آن برای فشار خون

خواص نارنج برای دیابت و فواید درمانی آن برای فشار خون امروزه به خوبی روشن شده و همه افراد نیاز است آن را در سبد غذایی خود قرار دهند.

خواص نارنج برای دیابت و فواید درمانی آن برای فشار خون

خواص نارنج برای دیابت

خواص نارنج برای دیابت

از جمله مهم‌ترین و البته شایع‌ترین انواع بیماری‌های عصر کنونی دیابت یا همان بیماری قند خون است که بسیاری از افراد را به خود گرفتار کرده و جزء یکی از انواع بیماری‌های قابل پیشگیری و کنترل است.

البته بین پیشگیری و کنترل بیماری تفاوت معنی دار زیادی وجود داشته ولی ابتلا به این بیماری به معنای عدم توانایی جلوگیری از پیشرفت آن نیست.

امروزه دارو‌های بسیار متفاوت و گوناگونی در این زمینه تولید و روانه بازار فروش می‌شوند که قیمت و کارایی ثابتی ندارند و در صورتی که بخواهیم تنها روند درمان خود را مبتی بر دارو پیش ببریم قطعاً نتیجه مناسبی نمی‌گیریم.

به همین منظور بسیاری از متخصصان حوزه سلامت بهترین راه کنترل بیماری را رعایت اصول صحیح تغذیه و ورزش می‌دانند.

بهتر است کمی در مورد انواع دیابت صحیبت کنیم و سپس در مورد خواص نارنج برای کنترل آن مطالبی را شرح دهیم.

دیابت به دو دسته کلی نوع اول و دوم تقسیم‌بندی شده که نوع اول زمینه ارثی و ژنتیکی دارد و البته میزان ابتلا به آن در جوانان بیشتر است که البته آمار و ارقام نشان می‌دهد که درصد ابتلا به این نوع دیابت نسبت به نوع دوم کمتر است.

از طرف دیگر نوع دوم آن بیشتر در سنین بالا و در دوره میانسالی شروع به بروز علائم نموده که شیوع بیشتری نیز دارد.

روند کنترل نوع اول بیشتر دارویی بوده ولی برای نوع دوم دیابت بهترین گزینه همان طور که گفته شد اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی است.

به همین منظور تنظیم برنامه غذایی و گنجاندن مواد غذایی بسیار مفید نظیر نارنج می‌تواند جریان پیشرفت بیماری را قطع یا بسیار آهسته کند.

اگر بخواهیم به صورت کلی و کاملاً ساده فرآیند عمل این ماده غذایی را بیان کنیم باید گفت که آنزیم‌های افزایش دهنده قند خون که می‌توانند در صورت فعالیت باعث عود علائم بیمار شوند، با مصرف منظم و صحیح نارنج همراه غذا یا میوه، غیر فعال شده و عملکرد خود را از دست بدهند.

همین امر باعث می‌شود تا پس از گذشت مدت زمان معینی برای مثال چند ماه بعد از شروع مصرف، سطح گلوکز یا همان قند خون به صورت قابل توجهی کمتر شود.

البته میزان هزینه و شیوه دسترسی به این محصول نیز باعث شده تا ارزش خرید آن چندین برابر شود.

از طرف دیگر طبق تحقیقاتی که انجام شده است باید گفت، میزان پذیرش مصرف این محصول برای افراد مبتلا نسبت به دارو‌های مختلف تنظیم قند بسیار بیشتر است.

البته لازم به ذکر است که پزشک گاهی برخی دارو‌های رایج کنترل‌کننده قند را نیز برای فرد مبتلا تجویز خواهد نمود.

توجه به یک جنبه برای کنترل دیابت معمولاً اثرگذار نیست و نیاز است تا سبک زندگی سالم به صورت جدی پیگیری شود.

برنامه ورزشی منظم و سبک در طول روز حتی در حد نیم ساعت می‌تواند بسیار در این زمینه کمک‌کننده باشد.

خواص نارنج برای فشار خون

خواص نارنج برای فشار خون

امروزه با توجه به گسترش چشم گیر انواع مختلف بیماری‌های مزمن، بسیاری از متخصصان حوزه بهداشت و سلامت در تلاشند تا با افزایش آگاهی افراد در مورد کنترل و رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی طول عمر مبتلایان و عوارض بیماری را به نحوی کاهش دهند.

در نتیجه اصلاح سبک زندگی و انجام ورزش و استفاده از مواد غذایی طبیعی و سالم می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد.

فشار خون به تنهایی می‌تواند بسیاری از سیستم‌های اصلی بدن نظیر تنفس و گردش خون و همچنین سیستم ادرای را درگیر کند.

در اغلب مواقع نیز روند پیشرفت و سیر بیماری بسیار طولانی بوده و می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزمره افراد مشکل ایجاد نماید.

این مشکل نیز همانند دیابت از جمله بیماری‌های مزمن طبقه‌بندی شده و شیوع بسیار بالایی نیز دارند.

برای همین باید برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت آن راهکار مناسبی‌ اندیشید.

از جمله مواردی که می‌تواند باعث ابتلا به فشار خون شود، مسدود شدن شریان‌های اصلی بدن است.

شریان یا همان سرخرگ، مسیر‌های حمل خون برای رساندن اکسیژن و مواد غذایی به سلول هی بدن بوده که در صورت انسداد در مسیر حرکت خون، مشکلات بی‌شماری رخ می‌دهند.

برای مثال هنگامی که قلب نتواند خون را به شیوه صحیح خارج نماید و یا به عبارت دیگر انسداد شریان خارج‌کننده خون از قلب، باعث می‌شود تا قلب برای پمپاژ خون به انرژی و توان بیشتری نیاز داشته باشد و همین عامل سبب می‌شود تا به مرور زمان فرد دچار نارسایی قلبی و بزرگی غیر طبیعی آن شود.

به همین منظور است که فشار خون بالا را جزء بیماری‌های مزمن طبقه‌بندی می‌کنند چرا که در گذر زمان علائم خود را بهتر نشان می‌دهد.

از جمله عوامل اصلی ایجاد‌کننده انسداد در مسیر جریان خون، چربی بالای آن است که در دیواره رگ‌های خونی رسوب نموده و باعث ایجاد یک برآمدگی در مسیر شده که همین عامل بسته به اندازه خود، می‌تواند میزان معنی از قطر رگ را مسدود کند.

از طرف دیگر با افزایش فشار در شریان‌های کلیه ریسک آسیب به مویرگ‌های اصلی تصفیه‌کننده خون از آلودگی‌ها و مواد زائد، بالا خواهد رفت.

در نتیجه کلیه عملکرد مناسب و طبیعی خود را از دست داده و با افزایش تجمع مواد زائد این امکان وجود دارد که در مدت زمان کوتاهی زندگی فرد به خطر افتد.

از جمله قسمت‌های بدن که نسبت به تجمع این مواد حساس است، می‌توان به مغز یا به طور کلی دستگاه عصبی اشاره کرد که اختلال در کار آن پیامد‌های جبران ناپذیری در پی دارد.

در نتیجه یکی از بهترین شیوه‌های کنترل فشار خون بالا، تغذیه مناسب و رعایت رژیم غذایی کم چرب است.

چربی‌های مصرفی نیز در صورت نیاز، باید از نوع طبیعی و غیر اشتباع باشند.

از طرف دیگر می‌توان با مصرف منظم و طبق برنامه مواد غذایی کاهنده چربی مضر خون باعث کنترل این بیماری شد.

از جمله مهم‌ترین مواد غذایی مؤثر بر سطح LDL یا همان چربی مضر خون، نارنج است.

ترجیحا بیشنهاد می‌شود به علت ماهیت ترشی و سردی این ماده غذایی آن را با کمی قند طبیعی نظیر عسل ترکیب کنید.

مصرف مقدار کمی از آب نارنج به همراه عسل می‌تواند یک رژیم غذایی مفید باشد چرا که علاوه بر تأمین انرژی لازم برای انجام اعمال روزانه هریک از مواد تشکیل دهنده این ترکیب خواص درمانی بسیار متفاوت و مهمی دارند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما