طبع انار شیرین سرد است یا گرم و آشنایی با خاصیت آن در طب سنتی

انار شیرین از جمله میوه های مفید برای سیستم ایمنی و سلامت بدن است که دارای خواص زیادی است و دارای حرارتی معتدل و اندکی رطوبت است.

طبع انار شیرین سرد است یا گرم و آشنایی با خاصیت آن در طب سنتی

طبع انار شیرین سرد است یا گرم

طبع انار شیرین سرد است یا گرم انار یک میوه درختی است که دارای پوستی اغلب به رنگ قرمز و گاها به رنگ سیاه و یا زرد می باشد و دانه هایی به رنگ قرمز، سفید و یا بین این دو رنگ دارد.

این میوه در نقاط محدودی از جهان همچون ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق یافت می شود.

انار در طعم های شیرین، ترش، ترش و شیرین وجود دارد که هریک از این ها طبع و خواص منحصر به فرد خود را دارند یعنی طبع انار با توجه با مزه ای که دارد متغییر است.

در ادامه با طبع انار شیرین آشنا خواهیم شد.

انار شیرین طبعی معتدل، مقدار کمی رطوبت دارد و درجه حرارت آن یک می باشد یعنی حرارتی معتدل دارد.

انار شیرین برای برخی افراد ممکن است نفاخ باشد.

طبع انار شیرین در طب سنتی

طبع انار شیرین در طب سنتی در رابطه با طبع انار شیرین در طب سنتی آمده است که:

این میوه بهشتی طبعی معتدل یعنی سرد و تر دارد که دارای درجه حرارتی معتدل است.

انار شیرین از جمله میوه های پر خاصیتی است که طب سنتی به آن توجه ویژه ای دارد و همواره فواید و ویژگی های آن را بازگو و مصرفش را توصیه می کند.

انار شیرین از ارزش غذایی بالایی برخوردار است حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C، فیبر، مس و… است که آن را به یک میوه فوق العاده مفید برای دستگاه ایمنی و سلامت عمومی بدن تبدیل کرده است.

انار شیرین حاوی انواع پروتئین و آمینو اسید های ضروری، مواد معدنی ای چون پتاسیم، منیزیم، مس و سدیم، فیبر، اسید چرب غیر اشباع، انواع ویتامین ها مانند K، C و B6، فولات، تیامین و… است.

فواید و مزایای انار شیرین عبارت اند از:

  • مبارزه با استرس اکسیداتیو

انار شیرین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان همانند کوئرستین و آنتوسیانین است که این آنتی اکسیدان ها آسیب سلولی بر گرفته از استرس اکسیداتیو را ترمیم و بازسازی می کند.

  • کاهش فشار خون

طبق تحقیقات صورت گرفته نوشیدن یک فنجان آب انار می تواند باعث کاهش فشار خون سیستول و دیاستول شود به طوری که برای افرادی که دارای فشار خون بالا، مشکلات قلبی عروقی و اشخاص که در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند مفید است.

  • بهبود عملکرد ورزشی

آنتی اکسیدان هایی که انار وجود دارد باعث تقویت ماهیچه ها می شود و به بهبود آن ها کمک می کند که همه ی این ها باعث بهبود عملکرد ورزشی شود.

  • کمک به تنظیم قند خون

همان طور که گفته شد انار شیرین منبع غنی فیبر می باشد که می تواند بخشی از فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کند.

فیبر انار شیرین باعث می شود که احساس سیری به شخص دست دهد و سلامت گوارش را بهبود بخشد و همچنین ممکن است کلسترول خون را کاهش دهد.

همچنین فیبر انار موجب کند کردن روند جذب قند می شود، بنابر این باعث کاهش قند خون می شود.

  • خاصیت ضد التهابی انار شیرین

التهاب یکی از مواردی است که در صورت تکرار باعث بروز مشکلات و بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان، آلزایمر، دیابت نوع دو و… می شود.

انار شیرین خاصیت ضد التهابی قوی و بالایی دارد که این خاصیت به وجود آنتی‌اکسیدانی به نام پونیکالاجین بر می گردد.

تحقیقات و پژوهش های زیادی در خصوص خاصیت ضد التهابی انار شیرین صورت گرفته است که نشان می دهد مواد موجود در انار شیرین می توانند در زمان فرآیند هضم مواد غذایی، باعث کاهش التهاب دستگاه گوارش نیز شود و همچنین در کاهش فعالیت سلول های سرطانی مرتبط به سرطان سینه و روده بزرگ نیز موثر است.

طی یکی از تحقیقات انجام شده بر روی بیماران دیابتی ثابت شده است که مصرف روزانه یک لیوان اب انار شیرین باعث کاهش التهاب CRP و interleukin-6 در حدود 30 الی 32 درصد می شود.

  • تسهیل فرآیند هضم غذا

فیبر موجود در انار باعث می شود تا روده هایی سالم داشته باشیم که به خوبی کار می کنند.

از دیگر فواید انار شیرین بر روی روده که بخشی از دستگاه گوارش است و عملکرد درست آن بر فرآیند هضم جذب و غذا کمک می کند این است که باعث کاهش احتمال بروز بیماری کرون می شود که یکی از بیماری های التهابی روده می باشد.

همچنین انار به دلیل داشتن انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان و مواد معدنی به درمان زخم معده کمک می کند.

  • خاصیت انار شیرین برای پوست

انار شیرین حاوی مقدار زیادی از ویتامین C است، ویتامینی که نقش مهمی را در سلامت و جوانسازی پوست ایفا می کند.

انار به سبب داشتن آنتی اکسیدان باعث رفع چین و چروک و جوانسازی پوست می شود.

  • بهبود عملکرد جنسی و باروری

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در انار شیرین که موجب کاهش استرس اکسیداتیو می شود باعث بهبود عملمرد جنسی و باروی می شود.

استرس اکسیداتیو باعث کاهش و اختلال در عملکرد اسپرم و همچنین کاهش باروری در خانم ها می شود به همین دلیل انار با مبارزه با استرس اکسیداتیو موجب افزایش باروری می شود.

آب انار باعث افزایش هورمون تستوسترون که از اصلی ترین هورمون های جنسی در زنان و مردان است می شود.

  • درمان و پیشگیری از سرطان پروستات

از رایج ترین سرطان های موجود میان مرد ها سرطان پروستات است.

طبق تحقیقات و آزمایش های صورت گرفته انار شیرین موجب پیشگیری، کندتر کردن رشد سلول های سرطانی و درمان سرطان پروستات در مردان می شود.

  • بهبود و کاهش درد و ورم مفاصل

آرتریت یا همان التهاب مفصل از جمله بیماری های شایعی است که انواع مختلفی دارد که از انواع آن می توان روماتیسم و آرتروز را نام برد.

با توجه به آن که انار شیرین خاصیت ضد التهابی شدید دارد، می تواند به کاهش تورم مفاصل کمک کند.

مطالعات صورت گرفته در زمینه تورم مفاصل ثابت کرده است که انار، آنزیم های شناخته شده ای را که در مردان و زنان به مفاصل آسیب می زند و موجب ورم و درد می شود را کاهش می دهد و یا از بین می برد.

  • تاثیر انار در لاغری و کاهش وزن

ویتامین C موجود در انار حدود چهل درصد از نیاز روزانه ما را به این ویتامین تأمین می کند و چون فیبر زیادی دارد باعث می شود که شخص احساس سیری داشته باشد و در نهایت در کاهش وزن به او کمک کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما