موز قرمز برای کدام کشور است و مرکز فروش این میوه در ایران

بسیاری از افراد کنجکاوند تا بدانند موز قرمز که زیر گروهی از موز جنوب شرقی آسیا با پوست قرمز مایل به بنفش است و ارزش غذایی بالایی دارد برای کدام کشور است و مرکز فروش این میوه در ایران کجاست

 موز قرمز برای کدام کشور است و مرکز فروش این میوه در ایران

موز قرمز برای کدام کشور است

 موز قرمز برای کدام کشور است شاید برای شما هم جالب باشد که بر خلاف تصورمان بیش از 1000 نوع مختلف موز در سراسر جهان وجود دارد.

کارشناسان معتقدند که موز بومی منطقه هند و مالزی است و از زمان های قدیم به صورت وحشی رشد کرده است.

ابتدا که میوه ها در سراسر آسیای جنوب شرقی، شمال استرالیا و بعداً در آفریقا پخش شدند، این میوه ها نیز در نهایت در قرن دهم به اروپا راه یافتند. در قرن 15 و 16، کاشفان اسپانیایی و پرتغالی موز را از غرب آفریقا به آمریکای مرکزی و جنوبی آوردند، جایی که گیاهان در مناطق گرمسیری تا نیمه گرمسیری دنیای جدید شکوفا شدند.

تصور می شود که موز قرمز در هند منشاء گرفته است و متعلق به این کشور است، در حالی که بیشتر تاریخچه ی این گیاه ناشناخته است، با گذشت زمان، زیرگروه موز رنگارنگ از طریق مسیرهای تجاری به مناطق پرورش موز در سراسر جهان معرفی شد.

موز در اواخر دهه 1800 به ایالات متحده وارد شد و موز قرمز در اوایل دهه 1900 در بازارهای شرق ایالات متحده مشاهده شد.

همچنین گفته می شود که موز قرمز در دهه های 1870 و 1880 در بازارهای تورنتو فروخته می شد.

امروزه موز قرمز میوه ای خاص است که در بازارهای آمریکا به فروش می رسد، با این حال میوه‌ های غیرعادی هم طرفداران خود را در همه جا دارد.

حالا که در مورد منشا و خاستگاه موز صحبت کردیم نوبت آن رسیده است کمی بیشتر در مورد موز قرمز بدانیم.

موزهای قرمز‌ نرم هستند و در زمان رسیدن طعم شیرینی دارند و برخی از مردم معتقد هستند طعم آنها مانند یک موز معمولی است اما با کمی شیرینی تمشک.

این موزها هم مانند موز زرد در دسرها استفاده می شوند، اما به خوبی با غذاهای خوش طعم نیز جفت می شوند.

موز قرمز بسیاری از مواد مغذی ضروری را فراهم می کند و ممکن است برای سیستم ایمنی، سلامت قلب و هضم مفید باشد.

معمولا موزهای قرمز از موزهای معمولی زرد کوچک تر و پر تر هستند.

موز قرمز در زمان رسیدن باید پوست قرمز تیره یا قهوه ای داشته باشد و بهتر است زمانی که کبود نشده و کمی نرم است خورده شود.

موز قرمز حاوی بتا کاروتن و ویتامین C بیشتری نسبت به موز زرد است. همچنین حاوی پتاسیم و آهن است، هر چه میوه قرمزتر باشد، کاروتن بیشتر و سطح ویتامین C آن بالاتر است.

مانند موز زرد، موز قرمز در چند روز در دمای اتاق رسیده و بهتر است در بیرون از یخچال نگهداری شود.

در مقایسه با موزهای رایج یعنی موزهای زرد کمی پوست ضخیم تر و طعم شیرین تری دارند همچنین ماندگاری بیشتری نسبت به موز زرد دارند.

موزهای قرمز به این دلیل که کمیاب هستند و مقدار بسیار کمی از آنها وجود دارد قیمت بیشتری نسبت به موزهای زرد دارند.

می خواهیم ۷ مزیت موز قرمز و تفاوت آن با موز زرد را مورد بررسی قرار دهیم.

۱. حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است

مانند موز زرد، موز قرمز نیز مواد مغذی ضروری را فراهم می کند.

موزهای قرمز سرشار از پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 هستند و حاوی مقدار مناسبی فیبر هستند.

یک موز قرمز کوچک فقط حدود 90 کالری دارد و بیشتر از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است.

مقادیر بالای ویتامین B6، منیزیم و ویتامین C این نوع موز را به ماده ی مغذی خاصی تبدیل کرده است.

۲. ممکن است باعث کاهش فشار خون شود

پتاسیم به دلیل نقشی که در تنظیم فشار خون دارد، یک ماده معدنی ضروری برای سلامت قلب است.

موز قرمز سرشار از پتاسیم است، تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای کنترل فشار خون، منیزیم است که یک موز قرمز کوچک حدود 8 درصد از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین می کند.

مروری بر 10 مطالعه نشان می دهد که افزایش مصرف منیزیم به میزان 100 میلی گرم در روز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را تا 5 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، افزایش مصرف منیزیم و پتاسیم ممکن است در کاهش فشار خون موثرتر از خوردن تنها یکی از این مواد معدنی باشد.

۳. در سلامت چشم تاثیر دارد

موز قرمز حاوی کاروتنوئیدها است که همان رنگدانه هایی هستند که باعث قرمز شدن پوست میوه ها می شود، لوتئین و بتا کاروتن دو کاروتنوئید موجود در موز قرمز هستند که از سلامت چشم حمایت می کنند.

به عنوان مثال، لوتئین ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که یک بیماری چشمی غیرقابل درمان و یکی از علل اصلی نابینایی است، کمک کند، در واقع، یک بررسی از 6 مطالعه نشان داد که خوردن غذاهای غنی از لوتئین می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را تا 26 درصد کاهش دهد.

بتا کاروتن، کاروتنوئید دیگری است که از سلامت چشم حمایت می کند و موز قرمز بیشتر از سایر انواع موز آن را تامین می کند، بتا کاروتن می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود که یکی از مهم ترین ویتامینها برای سلامت چشم است.


۴. سرشار از آنتی اکسیدان هستند

مانند اکثر میوه ها و سبزیجات دیگر، موز قرمز حاوی آنتی اکسیدانهای قوی است، در واقع موز قرمز مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدانها را نسبت به موز زرد ارائه می دهد.

۵. از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند

موز قرمز سرشار از ویتامین C و B6 است، این مواد مغذی برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری هستند.

ویتامین C با تقویت سلولها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، بر این اساس برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی کمبود حاشیه‌ای ویتامین C ممکن است با افزایش خطر عفونت مرتبط باشد.

ویتامین B6 موجود در موز قرمز نیز نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی دارد، در واقع کمبود ویتامین B6 ممکن است تولید سلولهای سفید خون و آنتی‌ بادیهای ایمنی بدن را کاهش دهد که هر دو با عفونت مقابله می کنند.

۶. ممکن است باعث بهبود سلامت گوارش شود

موز قرمز از بسیاری جهات از سیستم گوارش حمایت می کند زیرا حاوی پری بیوتیک است و پری بیوتیکها نوعی فیبر هستند که باکتری های مفید روده را تغذیه می کنند.

مانند موز زرد، موز قرمز نیز منبع عالی فیبر پری بیوتیک است، پری بیوتیکهای موجود در موز ممکن است نفخ را کاهش دهد، تنوع باکتریهای مفید روده را افزایش دهد و یبوست را کاهش دهد.

۷. خوشمزه و آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی

موز قرمز علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارد، خوشمزه است و خوردن آن آسان است و یک میان وعده بسیار راحت و قابل حمل محسوب می شود.

موز قرمز به دلیل طعم شیرینی که دارد، راهی سالم برای شیرین کردن طبیعی دستورهای غذایی است.

موز قرمز در ایران

موز قرمز در ایران موز قرمز در سراسر جهان رشد و به بازار عرضه می شود، ایران نیز یکی از کشورهایی است که این میوه را به صورت محدود تولید و به بازار عرضه می کند.

معمولا بسیاری از میوه های خاص و وارداتی در بازارهای شهر تهران یافت می شود و این شهر سهم بزرگی در فروش میوه های لوکس و وارداتی را به خود اختصاص داده است، موز قرمز نیز که جزو میوه های کمیاب و خاص به حساب می آید در بازارهای میوه ی شهر تهران عرضه و به فروش می رسد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما