خواص توت فرنگی برای سلامتی و تاثیرات این میوه خون ساز بر کم خونی

توت فرنگی گیاهی خوش طعم و عطر است که به سبب ارزش غذایی بالایی که دارد برای بدن بسیار مفید می باشد.

خواص توت فرنگی برای سلامتی و تاثیرات این میوه خون ساز بر کم خونی

خواص توت فرنگی برای سلامتی

خواص توت فرنگی برای سلامتی اکثر افراد همیشه به دنبال جایگزینی برای دارو های شیمیایی هستند و می خواهند که از مواد طبیعی استفاده کنند.

یکی از موادی که خواص شگفت انگیزی دارد و می تواند تاثیرات فوق العاده ای بر روی بدن بگذارد توت فرنگی است.

توت فرنگی یک گیاه نهان دانه و از خانواده گل سرخ است که در هوای گرم و معتدل می روید و نسبت به سرما حساس می باشد.

این میوه در حدود 250 تا 300 سال پیش به شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر از آن استفاده دارویی می شده است.

توت فرنگی در جنگل های شمال ایران به شکل وحشی به طور فراوان می روید و از طعم و مزه بی نظیری برخودار می باشد و کالری بسیاری پایینی دارد.

میوه خوش طعم توت فرنگی ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، فیبر، انواع گروه ویتامین ها شامل ویتامین A، D، C و کلسیم و دیگر مواد معدنی می باشد.

توت فرنگی به سبب ارزش غذایی که دارد تاثیرات فوق العاده ای نظیر تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، زیبایی پوست، کاهش کلسترول خون و… بر بدن می گذارد.

متخصصان بیماری های قلبی مصرف توت فرنگی را برای پیشگیری و کاهش بیماری های قلبی به شدت توصیه می کنند.

این میوه به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان و پلی فنل برای محافظت و بهبود سلامت و عملکرد قلب بسیار مفید می باشد.

آنتوسیانین موجود در توت فرنگی که باعث قرمز شدن رنگ آن است، از سیستم گردش خون محافظت می کند و به این طریق فشار خون را تنظیم و از تجمع پلاکت ها در شریان ها جلوگیری می کند.

مصرف 3 الی 4 بار توت فرنگی در هفته سبب می شود تا ریسک حمله قلبی در خانم ها به یک سوم نزول پیدا کند.

این منبع غنی از ویتامین C و فیبر از بدن در برابر سرطان های کولون و مری محافظت می کند و مانع از بروز سرطان های پوست، سینه و مثانه می شود.

توت فرنگی یک منبع غنی از فیبر محلول پکتین است و موجب کاهش کلسترول های بد بدن یعنی LDL می شود از بروز آسیب اکسیداتیو و کلسترول بد جلوگیری می کند.

آزمایش های انجام شده بر روی اشخاص سالم در یک ماه نشان می دهد که مصرف منظم توت فرنگی باعث می شود مقدار زیادی از کلسترول بد بدن از بین برود.

اسید الاگیگ موجود در این میوه با اکسیدان های دیگر آن، هضم غذا های نشاسته ای را کاهش می دهد و افزایش قند خون پس از مصرف غذای نشاسته ای را کنترل می کند.

این اسید در توت فرنگی به کمک اشخاص مبتلا به دیابت نوع دو می آید و با کنترل سطح قند خون به این اشخاص کمک می کند.

شاخص گلیسمی پایین توت فرنگی باعث می شود پس از مصرف آن فشار خون افراد دیابتی بالا نرود و فیبر آن نیز به کنترل سطح قند خون کمک می کند.

توت فرنگی یک میوه ضد التهابی است و قابلیت کاهش وزن دارد و به افراد در روند کاهش وزن کمک می کند.

اسید الاگیگ و آنتی اکسیدان های توت فرنگی از التهاب جلوگیری می کنند و باعث آزاد شدن هورمون های لاغری در بدن اشخاص می شود.

هورمون های لاغری آزاد شده سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش و اشتهای شخص را به شدت کاهش می دهند و باعث سوزانده شدن چربی ها نیز می شوند.

طبق آزمایشات انجام شده یکی از منابع غنی فولات در طبیعت، توت فرنگی می باشد که یک ماده ضروری در دوران بارداری است.

فولات نقایص لوله عصبی جنین را در بدن مادر از بین می برد و علاوه بر این در تأمین سلامت خانم باردار نیز موثر است.

توت فرنگی حاوی مواد معدنی ای چون کلسیم، ویتامین K، پتاسیم و منگنز است که استحکام و سلامت استخوان ها را به ارمغان می آورد.

توت فرنگی به سبب آنتی اکسیدان هایی که دارد از آب مروارید، ماکولار و دیگر بیماری های چشمی جلوگیری می کند و ویتامین C موجود در آن عملکرد سلول های شبکیه چشم را بهبود می بخشد.

وجود آنتی اکسیدان ها در این میوه مغز و سلول های مغزی را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد حفظ می کند و تغییرات نورون ها را خنثی می کند.

فلاوونوئید ها و آنتوسیانین های توت فرنگی کاهش حافظه در خانم های مسن را به تأخیر می اندازد و ظهور آلزایمر و پارکینسون را به علت افزایش پروتئین در بدن کاهش می دهد.

توت فرنگی به خاطر عوامل و موارد ذکر شده مکانیسم تغذیه مغز را تقویت می کند و به طور منجر به سلامت مغز می شود.

اسید مالیکی که در توت فرنگی یافت می شود تغییر رنگ و زردی دندان ها را از بین می برد و موجب سفیدی آن ها می شود اما استفاده افراطی از آن به مینای دندان آسیب می زند.

توت فرنگی می تواند PH رحم را برای افزایش احتمال پسر شدن چنین تنظیم کند.

به همین دلیل این ماده فوق العاده برای خانم هایی که قصد دارند فرزندشان پسر باشد بسیار توصیه می شود.

خواص توت فرنگی برای کم خونی

خواص توت فرنگی برای کم خونی یکی دیگر از خواص توت فرنگی کمک به درمان و کاهش کم خونی است به گونه ای که این میوه به قاتل کم خونی معروف است.

آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی، سلول های بدن الخصوص گلبول های قرمز را تقویت می کند و باعث کاهش کم خونی های همولیتیک می شود.

تولید رادیکال های آزاد در بدن به دلیل تماس با مواد شیمیایی، استرس بالا و… موجب شده اند تا ترکیبات گلبول های قرمز خون تغییر کنند.

این تغییر سبب آسیب دیدن گلبول های قرمز و پروتئین های غشایی آن می شود که این موضوع سبب ظهور آنمی همولیتیک می شود.

آنتی اکسیدان های فراوان توت فرنگی نظیر الاژیک اسید، آنتوسیانین و ترکیبات فنلی توان آنتی اکسیدانی و گلبول های قرمز خون را افزایش می دهند.

این مواد به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند و از بروز بیماری کم خونی در افراد جلوگیری می کند.

یکی دیگر از موارد کمک به کمک خونی این میوه این است که علاوه بر اینکه یک منبع غنی از آهن است به جذب آهن در بدن کمک می کند و سبب چندین برابر شدن جذب آن می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما